Kiedyś na Rynku w Krakowie można było jeździć i parkować

Kiedyś na Rynku w Krakowie można było jeździć i parkować

Dziś w Krakowie ciężko jest żyć posiadając samochód. Z roku na rok możliwość poruszania się czymś innymi niż autobus czy taksówka bywa utrudniana, ograniczana i zakazywana. Kiedyś było inaczej. W latach przedwojennych i powojennych główny plac miasta tętnił życiem. Jeździły tu samochody i tramwaje. Tak to wyglądało.

 

Fot. otwierające sklep Julius Meinl, sklep z porcelaną i bufet Pod Ratuszem w 1935 roku, Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-G-5679

Postój taksówek na Rynku w Krakowie w 1931 roku. Fot. ze zbiorów NAC; syg. 1-G-3864-1

Rynek w Krakowie przez setki lat nie był tylko skansenem dla turystów otoczonym przez drogie restauracje. Wcześniej był miejscem w którym kwitnie handel i tętni życie.

 

Przystanek tramwajowy na Rynku Głównym w 1944 roku. Fot. Wydawnictwo Prasowe Kraków-Warszawa, ze zbiorów NAC; syg. 2-8300

Poza funkcjami handlowymi pełnił również rolę miejsca w którym przyjezdni mogli złapać taksówkę by udać się na przykład na dworzec kolejowy lub przejechać pod Wawel.
 

Rynek Główny w Krakowie w czasie II wony światowej. Fot. Wydawnictwo Prasowe Kraków-Warszawa, ze zbiorów NAC; 2-8329

Przez Rynek Główny w Krakowie wytyczone były linie tramwajowe. Tramwaj jechał w kierunku Rynku m.in. przez ul. Floriańską przejeżdżając pod Bramą Floriańską.

 

Samochody przed budynkiem Powszechnego Banku Kredytowego na Rynku w Krakowie w 1932 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2585-2

Przy ulicy Szewskiej w nawierzchni ulicy wciąż można zobaczyć pozostałości torów tramwajowych prowadzących z Rynku.
 

Przystanek tramwajowy na Rynku w Krakowie w 1938 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, syg. 1-U-2599-7

Tramwaje po Rynku w Krakowie kursowały do lat powojennych. Ostatni tramwaj przejechał przez Rynek 27 czerwca 1952 roku.
 

Widok na Sukiennice w 1932 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2588-2

Tramwaje wąskotorowe jeździły do 13 lutego 1953 roku. Po Rynku we Lwowie jeżdżą do dzisiaj.
 

Auta zaparkowane wzdółż linii A-B na Rynku w Krakowie. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2598-4

Samochody jeździły przez najważniejszy plac w mieście nieco dłużej.

 

Samochody zaparkowane pod gmachem Towarzystwa Ubezpieczeniowego Feniks na Rynku w Krakowie w 1933 roku. Fot. ze zbiorów NAC, syg. 1-U-2588-1

Rynek Główny w Krakowie został zamknięty dla samochodów w styczniu 1979 roku.

 

Widok na Rynek z wieży kościoła Mariackiego w 1928 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2339-2

 

Widok w stronę Bramy Floriańskiej z Rynku 2 1932 roku. Widoczne tory tramwajowe. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, syg. 1-U-2419-2

 

Rynek Główny w Krakowie w 1931 roku. Fot. Ilutrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2581-2

 

Ambulans Ochotniczego Towarzystwa Ratunkowego na Rynku w Krakowie w 1938 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2599-5

 

Torowisko na Rynku Głównym w Krakwie w 1938 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2599-6

 

Budynek Feniksa Na Rynku w Krakowie w 1932 roku. Fot. Ilustrowany Kurier Codzienny, ze zbiorów NAC; syg. 1-U-2586-2

 

Fot. NAC; syg. 1-G-5664-27

 
Powrót z zakupami z jarmarku świątecznego w Krakowie w 1932 roku.

 
Polecamy również: