Mosty w Budapeszcie TOP 10. Ile ich tak właściwie jest?

Mosty w Budapeszcie TOP 10. Ile ich tak właściwie jest?

Budapeszt słynie z przepięknych mostów na Dunaju. Ile jest mostów w węgierskiej stolicy? Który most jest najstarszy? Jakie przeprawy przyciągają codziennie setki turystów? Dziś piszemy o mostach w Budapeszcie i podkreślamy, że mosty w Budapeszcie to nie tylko Most Małgorzaty, Łańcukowy czy Most Wolności.

Na początku warto zaznaczyć, że tych interesujących turystów mostów w Budapeszcie jest znacznie mniej niż wynosi faktyczna liczba najróżniejszych przeprwa w Budapeszcie. W artykule i tak nie umieszczamy wszystkich mostów w węgierskiej stolicy. Na mapce poniżej zaznaczyliśmy wszystkie z tych najważniejszych mostów, a w zestawieniu zobaczycie ich jeszcze więcej. Libczba mostów drogowych w Budapeszcie, które łączą obydwa brzegi rzeki, to osiem.
 

 


Północny most kolejowy (Újpesti vasúti híd)

Pomysł przygotowania przeprawy kolejowej w tym miejscu powstał już w 1892 roku. Do budowy przystąpiono w 1894 roku, a już po dwóch latach most w swoim pierwotnym kształcie został oddany do użytku. W czasie II wojny przeprawa została podniszczona, a w grudniu 1944 wysadzona. Po wojnie udało się go odbudować. Dziś most jest mostem kolejowym ale obsługuje również ruch pieszy i rowerowy. Pod mostem we wschodniej części miasta znajduje się kilka ciekawych knajpek.

 


Most Megyeri (Megyeri híd)


 
Most Megyeri to najdalej wysunięty na północ most w Budapeszcie wchodzący w ciąg autostrady M0 tworzącej ring wokół Budapesztu. Całkowita długość mostu rozpościerającego się między Ujpestem i Budakalasz to 1862 metrów. Most oddano do użytku w 2008 roku.
 


Most Arpada (Árpád híd)


 
Wysunięty na północ most drogowy w Budapeszcie może poszczycić się 928 metrami długości i szerokością 35,4 metra. Plan budowy mostu powstał jeszcze przed II wojną światową. Do wznoszenia konstrukcji przystąpiono w 1939 roku, ale prace zostały wstrzymane w 1943 roku. Przeprawę ukończono dopiero po wojnie. Budowa wystartowała na nowo w 1948 roku, a ukończono ją jesienią 1950 roku. Później most przebudowano w latach 80-tych. Dziś jest to jeden z najczęściej używanych mostów w Budapeszcie.

 


Most Małgorzaty (Margit híd)

 

Most Małgorzaty to trzyczęściowa przeprawa łącząca Budę z Pesztem i zahaczająca o słynną Wyspę Małgorzaty. Całkowita długość mostu to 637,5 metra, a szerokość to 25 metrów. Projektantem mostu jest Ernest Gouin, budowa ruszyła w 1872 roku, a skończyła się 4 lata później w 1876 roku.
 
Jak większość mostów w Budapeszcie również ten został zniszczony przez Niemców wycofujących się z Węgier. Most Małgorzaty uszkodzono wcześniej. Został wysadzony 4 listopada 1944 roku w wyniku przypadkowej eksplozji. Przeprawę odbudowano po wojnie ale znajdowała się w tragicznym stanie. W 2009 roku zamknięto Most Małgorzaty i przeprowadzono gruntowny remont, który zakończył się w 2011 roku.

 


Most Petőfiego (Petőfi híd)


 
Pomysł połączenia IX i XI dzielnicy kolejnym mostem pojawił się już z początkiem XX wieku, ale wojenna zawierucha oddaliła plany budowy kolejnej przeprawy na Duanju. W końcu do pomysłu udało się powrócić i w latach 1933-1937 wzniesiono nowy most długości 378 metrów, którego projektantem był Hubert Pál Álgyay. Nowa przeprawa oddana do użytku 12 września nosiła imię Miklósa Horthy, regenta Królestwa Węgier. Od strony Budy na przyczółku mostu stał pomnik z brązu poświęcony Austro-Węgierskiej Marynarce Wojennej zdobiony również latarnią, chociaż samo most zdobiono znacznie mniej, niż mosty, które znalazły się w kolejnych podpunktach.
 
14 stycznia 1945 roku most wysadzono. Odbudowana konstrukcja została otwarta dla ruchu 22 listopada 1952 roku. W nowych czasach przeprawa zyskała również nową nazwę. Od tamtego dnia most nosi imię Sándora Petőfiego, poety i uczestnika powstania węgierskiego. Ostatni duży remont mostu miał miejsce w 1996 roku.

 


Most Wolności (Szabadság híd)


 
Jeden z krótszych mostów na Dunaju w Budapeszcie to Most Wolności znany wcześniej jako most im. Franciszka Józefa. To on osobiście, 4 października 1896 roku, wbił ostatni nit w konstrukcję mostu. Most znajdujący się w IX dzielnicy ma długość nieco ponad 333 metrów. Pierwotnie konstrukcję wzniesiono w latach 1894-1896 według projektu Janosa Feketegazy’ego. Na moście zainstalowano oświetlenie elektryczne i gazowe oraz bardzo szybko, już w 1898 roku, przeprowadzono przez niego linię tramwajową.
 
Dla osób znających historię Budapesztu nie będzie zaskoczeniem to, że dzisiejszy most nie jest oryginalną konstrukcją sprzed lat. 16 stycznia 1945 wycofujące się siły Niemieckie wysadziły konstrukcję mostu w powietrze. Eksplozja naruszyła konstrukcję mostu ale siły radzieckie szybko przystąpiły do prób odbudowy. Wykonano tymczasową przeprawę pontonową, która służyła od 15 marca 1945 do 10 stycznia 1946 roku. Szybko zabrano się do naprawy zniszczonej konstrukcji już na stałe. Był to pierwszy odbudowany po wojnie most w Budapeszcie. Most starano odbudować się zgodnie z oryginalnymi planami. Niestety, uproszczono zdobienia. Most otwarto 20 sierpnia 1946 roku jako Most Wolności. Ze względu na brak zielonej farby był szary, dopiero poóźniej powrócił do oryginalnej barwy. W 2007 roku most przeszedł gruntowny remont, przywrócono też oryignalne zdobienia.
 
 


Most Elżbiety (Erzsébet híd)


 
Na przedostatnim miejscu w rankingu słynny Most Elżbiety noszący imię cesarzowej Austrii i królowej Węgier Elżbiety Bawarskiej, znanej jako Sissi, zamordowanej w 1898 roku w Genewie. Most wzniesiono w atmosferze korupcyjnego skandalu. Po stronie Budy most wychodzi bezpośrednio na stronę Góry Gellerta wymuszając tym samym dość skomplikowany układ drogi z ostrym zakrętem, który zwłaszcza dziś stanowi niebezpieczeństwo dla kierujących. Wszystko dlatego, że kawałek nabrzeża w tym miejscu należał do miejskiego radnego, który chciał dorobić się na sprzedaży działki. Budapesztański most budowano w latach 1898-1903, otwarto 10 października 1903 roku. Ówcześnie 290 metrowe przęsło było największym na świecie. Przepięknie zdobiony most przygotowany do ruchu pieszego, samochodowego i tramwajowego uważany był za światową sensację. Zdobiony? Owszem…
 
Przepiękny oryginalny most został zniszczony przez Niemców wycofujących się z Budapesztu w dniu 18 stycznia 1945 roku. Nie udało się zniszczyć całej konstrukcji mostu, w wyniku eksplozji nie rozerwał się północny łańcuch. Niezniszczony przyczółek mostu stał w Budzie aż do budowy nowego mostu. Most Elżbiety w Budapeszcie odbudowano, niestety nie w jego oryginalnej formie. Wzrowano się na jednym z mostów w Kolonii. Dzisiejszy most otwarty 20 listopada 1964 roku.

 
 


Most Łańcuchowy (Széchenyi lánchíd)

 
Most Łańcuchowy w Budapeszcie znany również pod nazwą Most Széchenyiego jest bez wątpienia najsłynniejszym i najpiękniejszym mostem w Budapeszcie. Wzniesiony pierwotnie w latach 1839-49 most o długości 380 metrów był pierwszym mostem w Budapeszcie i pierwszym kamiennym mostem na węgierskim odcinku Dunaju. Ówcześnie był jednym z najbardziej zaawansowanych mostów na świecie. Zaprojektował go William Tierney Clark, a inżynierem odpowiedzialnym za budowę mostu (będącym również inżynierem odpowiedzialnym za tunel pod Górą Zamkową) był Adam Clark. Imieniem Clarka nazwano odcinek między mostem, a tunelem (Clark Ádám tér) w Budzie.
 
Most został otwarty po węgierskim powstaniu w 1848 roku 20 października 1849 roku w dość grobowej atmosferze. Wcześniej pewne sekcje mostu zostały przetransportowane z Wielkiej Brytanii. Powstanie mostu zawdzięcza się inicjatywie węgierskiego hrabi István Széchenyiiego, którego imieniem konstrukcja nazwana jest od 1899 roku. Most został przebudowany i wzmocniony w 1914 roku, pierwotna konstrukcja została wysadzona przez Niemców wycofujących się z Budapesztu 18 stycznia 1945 roku. Odbudowany most w obecnym kształcie został oddany do użytku w 1949 roku.
 

 


Most Rakoczych (Rákóczi híd)

 

 
Most Rakoczych wcześniej znany był jako Most Lágymányosi aż do 2011 roku. Pomysł budowy mostu pojawił się z początkiem lat 90-tych ubiegłego wieku przy okazji planowanej na 1996 rok wystawy World Expo w Budapeszcie. Most oddano do użytku jesienią 1995 roku. Most od początku budowany był jako przeprawa drogowo-tramwajowa, ale tramwaj przez wiele lat nie jeździł przez most Rakoczych. Całkowita długość mostu to 494,8 metra.

 


Południowy most kolejowy (Összekötő vasúti híd)

Zaraz za mostem Rakoczych stoi południowy most kolejowy będący najstarszym węgierskim mostem kolejowym na Dunaju. Przeprawę wzniesiono w latach 1873-1877 i jak wszystkie mosty w Budapeszcie zniszczono w czasie II wojny światowej. Po wojnie odbudowano najpierw jednotorowy most, a później jako most obsługujący ruch w obydwu kierunkach.

 


Most Kvassaya (Kvassay híd)

 


 
Mostów w Budapeszcie jest znacznie więcej ale nie będziemy o nich pisać. Pomijamy na przykład Gubacsi híd czy K-híd. Poza tym jednym mniej znanym mostem. To most łączący wyspę Czepel na Dunaju z IX dzielnicą Budapesztu. Most został postawiony już w 1927 roku, w 1944 wysadzili go Niemcy. Przeprawę odbudowano w latach 1946-47 używając do tego części z pozostałych zniszczonych mostów. W 1997 roku powstały plany budowy wytrzymalszej przeprawy. Po wojnie zaraz obok mostu powstał most kolejowy.

 


Podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc mostów drogowych i kolejowych w Budapeszcie jest więcej. Kilka z nich pominęliśmy w zestawieniu. Potraficie je wymienić? Od czasu do czasu powstają również tymczasowe przeprawy.

 


 
Polecamy również: