Kolejka linowa we Lwowie w 1894 roku. Zapomniana atrakcja Powszechnej Wystawy Krajowej

Kolejka linowa we Lwowie w 1894 roku. Zapomniana atrakcja Powszechnej Wystawy Krajowej

Nasi pradziadkowie mogli podziwiać Lwów z gondoli kolejki linowej od 10 lipca do 15 października 1894 roku. Kolej linowa zorganizowana przy okazji Powszechnej Wystawy Krajowej była pierwszą kolejką linową w Polsce. Teraz po latach kolejka linowa ma wrócić do Lwowa, ale za nim o tym opowiemy czas na historię kolejki linowej w Stryjski Parku.

 

Historia kolejki linowej we Lwowie

Powszechna Wystawa Krajowa zorganizowana we Lwowie w 1894 roku przy okazji 100-lecia Insurekcji Kościuszkowskiej była przełomowym wydarzeniem w dziejach miasta. Organizacja 129 pawilonów rozstawionych w 34 działach w pobliżu Parku Stryjskiego trwała ponad 2 lata, a koszt organizacji przedsięwzięcia był większy, niż ówczesny budżet miasta Krakowa. Według szacunków organizatora wystawę odwiedziło 1 146 329 osób, czyli – jak donosi Interia – 10 razy tyle, ile mieszkańców Lwowa.
 
Lwów - kolejka linowa
 

Tworząc wystawę nawieziono masy ziemi i i zasypano wąwozy w okolicach Parku Stryjskiego tworząc taras o powierzchni 50 hektarów. Na tarasie z okazji organizacji wystawy powstały takie pawilony jak słynny Pałac Sztuki, Pałac Przemysłu, pawilon Panoramy Racławickiej, pawilon Jana Matejki czy wieża ciśnień. To za sprawą Powszechnej Wystawy Krajowej zorganizowano pierwszy mecz piłki nożnej w Polsce (Sokół ze Lwowa zmierzył się z Sokołem z Krakowa). Z okazji wystawy ruszył w mieście pierwszy w Polsce elektryczny tramwaj we Lwowie. Ale to nie wszystko – przy okazji targów uruchomiono też kolejkę linową.

 
Kolejka linowa na ogólnopolskiej wystawie krajowej była jedną z największych atrakcji. Miała 170 metrów długości i jeździła od działu naftowego do działu etnograficznego Powszechnej Wystawy Krajowej nad głębokim na 30 metrów wąwozem. Jeździły dwa wagoniki kolejki linowej we Lwowie. Każdy mieścił po osiem osób. Maszyna napędzana była aparaturą dostarczoną prawdopodobnie przez firmę Moritz Kille z silnikiem naftowym o mocy 8 koni mechanicznych. Sam przejazd trwał nieco ponad 2 minuty.
 

 

Niedługo później w miejscu Powszechnej Wystawy Krajowej organizowano słynne Targi Wschodnie we Lwowie. Niestety, okazałe pawilony nie przetrwały próby czasu i dziś podziwiać można jedynie kilka pozostałości takie jak m.in. Pałac Sztuki czy Wieża Ciśnień. Teren Targów Wschodnich połączony jest dziś z Stryjskim Parkiem jako “górny taras”.

 

Nie przetrwała też pierwsza kolejka linowa. Rozebrano ją po zakończeniu wystawy w 1894 roku uznając jej dalsze istnienie za zbędne. Obok Pasażu Mikolascha to jedna z najciekawszych utraconych atrakcji miasta. Niedawno we Lwowie pojawił się pomysł zbudowania nowej kolejki linowej, ale o tym w następnym artykule – kolejka linowa na Kopiec Unii Lubelskiej.

 

 

Powiązane wpisy

Lwów - II wojna światowa
Lwów w czasie okupacji podczas II wojny światowej. Stare zdjęcia Lwowa

Ul. Mickiewicza, Tarnopol
Tarnopol na starych zdjęciach. Kresy Wschodnie przed II wojną światową

Najlepsze kawiarnie we Lwowie TOP 10 (AKTUALIZACJA)

Zamknij