Co znaczą gwiazdki hotelowe w Europie? Czym różni się 4 gwiazdkowy od 5?

Przyjęło się, że ilość hotelowych gwiazdek świadczy o luksusie danego hotelu. To nie do końca prawda. Wyjaśniamy co znaczą gwiazdki hotelowe. Odpowiadamy na pytanie ile gwiazdek może mieć hotel i czy istnieje hotel mający 6 gwiazdek? Czy hotel w Egipcie lub Turcji oznacza to samo co hotel w Grecji? Oto kategoryzacja hoteli w Europie i różnice w innych krajach.

 
W różnych krajach ilość gwiazdek hotelowych może różnić ponieważ różnić mogą się wytyczne lokalnych stowarzyszeń zrzeszających branżę hotelową lub krajowych wymagań. W Europie za hotelowe gwiazdki odpowiada właściwie jedno stowarzyszenie HORTEC w którego skład wchodzi 39 organizacji z różnych krajów.
 

W składzie HORTEC znajduje się też organizacja Hotelstars Union. Niestety w jego skład nie wchodzi Polska. Klasyfikacją hoteli w Polsce zajmują się marszałkowie województw i to lokalne władze mają nadzór nad polskimi hotelami. Dzielimy więc ten artykuł na dwa artykuły. W tym zajmiemy się klasyfikacją hoteli w Unii Europejskiej czyli na przykład w Grecji, Hiszpanii czy Francji.

 


Klasyfikacja hoteli w Europie

 
Nad przyznawaniem liczby gwiazdek w większości krajów Europy kontrolę sprawuje organizacja Hotelstars działająca w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Estonii, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Litwie, Lichtensteinie, Luksemburgu, Łotwie, Malcie, Holandii, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii.
 
By uzyskać konkretną liczbę gwiazdek hotel musi spełniać dość restrykcyjne normy i zebrać wymaganą ilość punktów. Dany obiekt musi spełniać wymogi obowiązkowe do otrzymania oceny, może też przekraczać ocenę posiadając nieobowiązkowe cechy. Ocena nakładana jest po przeanalizowaniu 270 punktowanych czynników ale poniżej przedstawiamy wymogi dla konkretnej kategorii.

 
Każdy nadobowiązkowy punkt pozwala na uzyskanie czegoś pomiędzy hotelem niższej kategorii, a hotelem wyższej – czyli hotel Superior (hotel lepszy od trzygwiazdkowego, ale gorszy od cztero będzie trzygwiazdkowym hotelem superior).

 


Co musi mieć 1 gwiazdkowy hotel w Europie?

By hotel zakwalifikowano jako hotel jadnogwiazdkowy należy spełnić następujące kryteria. Pokoje muszą mieć: łazienkę i WC lub wannę i WC, codzienny serwis sprzątający, kolorowy telewizor z pilotem, stół i krzesło, mydło lub żel pod prysznic, ręczniki kąpielowe. Hotel musi mieć recepcję, śniadania, dostęp do telefonu, depozyt i dostęp do oferty napojów.
 


Co musi mieć 2 gwiazdkowy hotel w Europie?

By hotel zakwalifikowano jako hotel dwugwiazdkowy obiekt musi dodatkowo oferować: śniadanie w forumie bufetu, lampkę do czytania, dostęp do internetu w pokoju lub w częściach wspólnych, możliwość opłaty kartą, żel pod prysznic lub środek czystości w kabinie prysznicowej lub wannie, półki na bieliznę i zestaw przyborów kosmetycznych w pokoju.
 


Co musi mieć 3 gwiazdkowy hotel w Europie?


 
Hotel zasługuje na trzy gwiazdki jeśli posiada: recepcję czynną 14 godzin i 24-godzinny dostęp do obsługi za pośrednictwem telefonu zarówno dla gości wynajmujących pokoje jak i dla nowych klientów, obsługę rozmawiającą w wielu języach, zestaw wypoczynkowy przed recepcją, na żądanie usługę pomocy przy wnoszeniu bagażu, minibar, telefon w pokou, chusteczki higieniczne, suszarkę do włosów, lustro, wieszak lub stojak na walizki i bagaże, zestaw do czyszczenia butów, zestaw do szycia, dostęp do usługi prania i prasowania, dodatkowe poduszki i koc na życzenie.
 


Co musi mieć 4 gwiazdkowy hotel w Europie?

Czterogwiazdkowy hotel musi posiadać: recepcję czynną 16 godzin na dobę, lobby z miejscem do siedzenia i ofertą napojów, bar hotelowy, bufet lub ofertę śniadań serwowaną do pokoju, minibar lub 16 godzinny dostęp do napojów za pośrednictwem rromservice, tapicerowane krzesło lub kanapę z dodatkowym stolikiem, szlafrok i kapcie na żądanie, dodatkowe przybory kosmetyczne, lustro kosmetyczne, ogrzewanie w łazience.
 


Co musi mieć 5 gwiazdkowy hotel w Europie?

Pięciogwiazdkowy hotel musi zagwarantować: recepcję czynną 24 godziny na dobę, wielojzycznych pracowników, usługę parkowania samochodu, chłopców hotelowych i konsjerża, halę recepcyjną z miejscami do siedzenia i napojami, spersonalizowany zestaw powitalny w postaci kwiatów lub prezentu, minibar i room service przez 24 godziny na dobę, środki czystości we flakonikach, komputer, sejf, usługę czyszczenia butów i prasowania, usługę wieczornego przygotowania pokoju do spania (turndown service).
 
Skala przygotowana przez Hotelstars składa się z 270 szczegółowych kryteriów za które hotelom przydzielane są punkty. By otrzymać gwiazdki wymagane jest minimalnie: 90 punktów w 45 kryteriach dla 1 gwiazdkowego hotelu, 170 punktów w 56 kryteriach dla 2 gwiazdkowego, 260 punktów w 80 kryteriach dla 3 gwiazdkowego, 400 punktów w 101 kryteriach dla 4 gwiazdkowego i 600 punktów w 121 kryteriach dla 5 gwiazdkowego. Maksymalnie hotel może otrzymać 940 punktów.
 
Jak już wspomnieliśmy hotele mogą otrzymać więcej punktów, niż ilość wymagana dla danej liczby gwiazdek, wtedy określane są klasą superior. Nawet 5 gwiazdkowy hotel może zyskać 100 dodatkowych punktów, by być 5 gwiazdkowym hotelem superior. Szczegółową listę kryteriów za które przyznawane są punkty można przeczytać na stronie Hotelstars.

 


 
Polecamy również: