Zielona karta – co to jest? Gdzie poza Ukrainą jest potrzebna? Jak ją zdobyć?

Zielona karta – co to jest? Gdzie poza Ukrainą jest potrzebna? Jak ją zdobyć?

Wiele osób pamiętających czasy sprzed wejścia Polski do Unii Europejskiej i strefy Schengen pamięta zielone karty konieczne podczas wyjazdów zagranicznych ale wielu młodszych czytelników nie ma o nich pojęcia. Ze względu na częstą ilość pytań czym jest zielona karta, skąd ją wziąć i gdzie jest potrzebna przybliżamy temat w osobnym wpisie. W których krajach potrzebna jest zielona karta? Ile kosztuje?

 

Czym jest zielona karta?

Odpowiedź na postawione pytanie jest banalnie prosta i praktycznie oczywista. Zielona karta – jeśli oczywiście nie chodzi o tą do USA – to uproszczając po prostu ubezpieczenie OC poza granicą Polski – Międzynarodowa Karta Ubezpieczenia Samochodowego. To trochę archaiczna papierkologia – w dużym uproszczeniu dublująca po prostu papierek, który dostaliście od ubezpieczyciela w chwili wykupienia OC w Polsce. Zieloną nazywana jest z powodu… koloru blankietu na którym zwykle drukowany jest dokument. W większości krajów w której obowiązuje System Zielonej Karty nie potrzebny jest zielony druczek i wystarczy polskie OC. Nie we wszystkich, ale o tym za chwilę.

 

System Zielonej Karty został utworzony w Europie w oparciu o Rekomendację Genewską z 25.01.1949 roku, wystartował oficjalnie dnia 1.01.1953 roku. System Zielonej Karty upraszcza procedury w razie wypadku lub stłuczki i zwalnia z konieczności kupowania ubezpieczenia OC na granicy kraju przez który będziemy przejeżdżać.

 

Do Systemu Zielonej Karty przystąpiło 47 powołanych wcześniej Biur Narodowych. Do dziś wchodzą weń głównie kraje Europy i ich sąsiedzi położeni najczęściej w basenie Morza Śródziemnego. W ramach Systemu Zielonej Karty obowiązuje też Porozumienie Wielostronne do którego należą 32 biura. W krajach które są jego sygnatariuszami można poruszać się posiadając wyłącznie swoje krajowe OC.

 

W jakich krajach potrzebna jest Zielona Karta?

W myśl Porozumienia Wielostronnego jadąc do większości krajów nie trzeba starać się dodatkowo o Zieloną Kartę. W Zieloną Kartę muszą zaopatrzyć się jedynie kierowcy jadący w podróż do krajów takich jak: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja i Ukraina.

 
Uwaga – niektóre z towarzystw ubezpieczeniowych wystawiają darmową Zieloną Kartę, która nie obejmuje konkretnych krajów. Jeśli jedziecie chociażby samochodem na Ukrainę lub do Rosji warto wcześniej upewnić się, że Zielona Karta na te państwa wydana zostanie bez dodatkowych opłat. Tak samo jak płatna Zielona Karta są to jednak skrajne przypadki i w większości firm takiego wykluczenia Rosji i Ukrainy nie ma.

 

Skąd wziąć Zieloną Kartę?

Zielona Karta
 
Większość polskich towarzystw ubezpieczeniowych wydaje Zieloną Kartę od ręki i bez żadnych dodatkowych opłat. W większości przypadków wystarczy odwiedzić placówkę firmy w której zawarliście ubezpieczenie OC i poprosić o wydrukowanie stosownego dokumentu. Problem mają osoby, które zawarły ubezpieczenia w firmach, które nie mają fizycznych placówek. W takim wypadku Zielona Karta przychodzi pocztą lub dodatkowo płatnym kurierem. Podobnie jak paszportu, nie zdobędziecie jej więc na ostatnią chwilę na jeden dzień przed wyjazdem.

 

Wspomnieliśmy, że większość ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę za darmo ale są od tej reguły jest kilka niechlubnych wyjątków. Niektóre towarzystwa wymagają dodatkowej opłaty za wystawienie Zielonej Karty są to m.in. Allianz, Ergo Hestia, MTU czy Warta. Jeśli tak jest w Waszym towarzystwie to może warto na przyszłość rozglądnąć się za innym. Za Zieloną Kartę trzeba zapłacić jeśli chcecie, by wydał ją inny ubezpieczyciel niż ten u którego macie ubezpieczenie OC.

 

Nie zdążę wyrobić zielonej karty przed wyjazdem – co robić?

Jeżeli zapomnieliście o Zielonej Karcie i nie zdążycie zamówić jej w swoim towarzystwie ubezpieczeniowym to jeszcze nie wszystko stracone. Możecie kupić ją w innym towarzystwie niż to w którym macie OC, ale jeśli już jesteście w drodze to również da się to załatwić. Nie posiadając certyfikatu należy zawrzeć umowę ubezpieczenia OC znaną jako ubezpieczenie graniczne. Oczywiście – będzie drożej. Najkrótsze ubezpieczenie graniczne to takie z 15 dniowym okresem ubezpieczenia.

 

Ile kosztuje ubezpieczenie graniczne? Koszt 15-dniowego ubezpieczenia granicznego na Białorusi to 17 Euro, w Bośni i Hercegowinie 40 Euro, w Czarnogórze 15 Euro, w Kosowie 30 Euro, w Maroko 57 Euro, w Mołdawii 4,5 Euro, w Macedonii 50 Euro, w Rosji 43 Euro, w Turcji 42 Euro, na Ukrainie 9,2 Euro. Czasem warto pomyśleć o zakupie ubezpieczenia granicznego ważnego na 30 dni. W większości przypadków jest niewiele droższe od 15-dniowego. Dodatkowe ubezpieczenie graniczne muszą kupić wszyscy kierowcy jadący do Kosowa. Tu nie wystarczy ani polskie OC, ani Zielona Karta wystawiona w Polsce. Ubezpieczenia graniczne można kupić na większości dużych przejść granicznych.

 

 
Polecamy również:

 

Samochodem na Ukrainę. Sytuacja na przejściach granicznych z Ukrainą. Gdzie śledzić?

Bary Puzata Chata we Lwowie – czy warto tu przychodzić?

Jeff's w Krakowie
Jeff’s w Krakowie – tanie śniadania w amerykańskim stylu

Zamknij