Czy warto kupić SUVa? Po co komu SUV? 10 powodów

Samochody typu SUV to jedne z najwygodniejszych samochodów jakie można kupić. Mają jednak wielu przeciwników najczęściej wśród osób, które nigdy nie miały dużego luksusowego auta. Dlaczego warto kupić SUV-a? Czy warto kupić jeśli jeździmy tylko po mieście? Do czego może się przydać? Dlaczego je kupujemy? Po co komu SUV? Nieważne czy nowy czy nie. Sprawdzamy! Oto 10 powodów dla których warto mieć SUVa.

 

W artykule bierzemy pod uwagę samochody typu SUV niezależnie czy są to stare auta takie jak Jeep Grand Cherokee WJ, Infiniti QX4 czy nowe jak Mercedes G63 AMG, Range Rover Velar albo Ford Explorer. Nie bierzemy jednak pod uwagę popularnych “miejskich” SUV-ów z litrowymi silnikami od kosiarek. Wymienimy zalety posiadania SUV-a, które przydają się zarówno jeśli samochód będziemy wykorzystywać tylko w mieście, jak i osobom które często podróżują lub mieszkają poza miastem.

 


Lepsza widoczność

Jedną z największych zalet posiadania samochodu wyższego od innych jest perfekcyjna wręcz widoczność. Niezależnie czy to długi amerykański SUV jak chociażby GMC Youkon czy krótsze auto europejskie jak BMW X3 – siedzimy wyżej od wielu użytkowników dróg. Jadąc za niskim samochodem możemy obserwować co dzieje się przed nim. Widzimy też lepiej na boki co przydaje się w korkach czy w chwili włączania się do ruchu. Dobra widoczność przydaje się zwłaszcza w mieście. W dużych lusterkach SUV-a również widać więcej i bywa że nie potrzeba nawet systemów wspomagających takich jak monitorowanie obiektów w martwym polu. Lepsza widoczność to wyższe bezpieczeństwo.

 


Możliwość pokonywania przeszkód


 
Wysokie krawężniki na które nie da się wjechać by zająć wyznaczone miejsce parkingowe, strome progi zwalniające, dziury w nawierzchni czy koleiny to miejskie przeszkody z którymi mierzy się codziennie każdy kierowca jeżdżący po mieście. Wysoki prześwit jaki oferują SUV-y sprawdza się nie tylko tam gdzie nie ma asfaltu. Oczywiście na bezdrożach też się przydaje. SUV-em ominiemy auto blokujące przejazd, poradzimy sobie z głęboką kałużą po ulewnym deszczu, poradzimy sobie jadąc w góry na narty, na wakacje na drogach na Ukrainie czy w innym biednym kraju, nad rzekę na ryby, na polowanie, jadąc na plac budowy nowopowstałej inwestycji “w środku niczego”. Tam gdzie niskoprofilowe opony można zniszczyć, felgi połamać, a niski samochód nawet utopić wyższy SUV da radę bez trudu.

 


Wygodne wnętrze


 
SUV-y to zwykle samochody droższe. Pomijając auta gorszych marek zwykle SUV to auto z wyższej półki. Owszem – jest droższe w zakupie ale jeśli chcemy dobrze doposażyć zwykłego sedana czasem i tak wybór dodatkowego wyposażenia podnosi cenę auta o kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy. W SUV-ach wiele opcji dodatkowych dla zwykłych auto to już standard. Najróżniejsze udogodnienia, wygodne fotele czy tak prozaiczne rzeczy jak więcej miejsca w schowku, podłokietniku czy lepsze cupholdery. To kolejne z zalet SUV-ów.

 


Wygoda wsiadania, wysiadania i ładowania


 
Do SUV-a wsiada się bardzo łatwo, te wyższe dysponują specjalnym opuszczanym schodkiem, który ułatwia dostawanie się do wnętrza. Jeśli nie możecie się schylać na przykład z powodów zdrowotnych to wysokie auto jest wręcz zbawieniem. Wysiadanie? Wystarczy po prostu zsunąć się z fotela, chociaż tapicerce fotela może się to po pewnym czasie nie spodobać. Co więcej – by włożyć zakupy do bagażnika w SUVie nie musimy się schylać. Wyciągnięcie walizek pod hotelem, worków z zaprawą czy wiaderek z farbą przy domowym remoncie też nie będzie trudnością. Łatwiej zapakujemy narty czy inne duże przedmioty jak chociażby wózek, a nawet rower.
 

 


Dobre osiągi


 
Jeśli macie dość litrowych silników albo trzycylindrowych jednostek wyżyłowanych do granic możliwości przez dodanie turbosprężarki to zakup SUV-a, zwłaszcza starszego z rynku amerykańskiego, to dobry wybór. SUV-y zwykle napędzane są mocnymi silnikami posiadającymi nie tylko znaczną liczbę koni mechanicznych ale i wysoki moment obrotowy. Range Rover Velar z 3-litrowym V6 rozpędza się od 0 do 100 w 5,3 sekundy, Audi SQ8 “robi setkę” w 4,8 sekundy, Mercedes G63 AMG w 4,5 sekundy, nieźle jak na auto o aerodynamice kiosku. Nawet stary Jeep Grand Cherokee WK SRT kosztujący w granicach 50 tysięcy “robi setkę” w granicach 5 sekund. Autem z mocnym silnikiem bez trudu utrzymuje się wysokie prędkości przelotowe na niemieckich autostradach.

 


Miejsce dla zwierząt i dzieci

 
Ten podpunkt nie dotyczy każdego samochodu typu SUV ale dotyczy wielu. Zaletą tego typu konstrukcji jest przestronne wnętrze. SUV-y są dłuższe i szersze od zwykłych samochodów przez co zapewniają więcej miejsca na siedzeniach, więcej miejsca na nogi, więcej miejsca nad głową. Do bagażnika spokojnie można wsadzić na przykład dużego psa (o ile kupujemy normalny samochód bez butli na gaz), a podłogę wyłożyć specjalną matą. Istnieją również na rynku auta siedmioosobowe. Zwykle to amerykańskie SUV-y ale 7 lub więcej miejscowe auta to również m.in. Audi Q7, BMW X7, Mercedes GLE, Toyota Land Cruiser a z tańszych Volkswagen Tiguan, Kia Sorento czy Mitsubishi Outlander.

 


Bezpieczeństwo


Jeśli popatrzymy na wyniki testów zderzeniowych czy najróżniejsze certyfikaty to SUV-y wypadają blado. Na przykład dlatego, że są mniej bezpieczne dla potencjalnie uderzonych pieszych. Praw fizyki jednak nie da się oszukać. Jeśli mamy do wyboru wypadek w starym samochodzie miejskim, a w starym SUV-ie to wybieramy siedzenie w starym SUV-ie. SUVy mają większą strefę zgniotu, a jak już wcześniej wspominaliśmy zwykle są lepiej wyposażone, a za tym idą również najróżniejsze systemy bezpieczeństwa czy większa liczba poduszek powietrznych.

 


Prezencja


 
Kolejny argument przemawiający za zakupem SUV-a to prezencja. Osoby z niewiadomych przyczyn próbujące wyśmiać posiadanie dużego auta od razu uspokajamy: nie chodzi o to, żeby sąsiad dostał zawału ze wściekłości, że kupiliśmy sobie droższy samochód. Chodzi o prezencję… na drodze. Jeżdżąc większymi samochodami zauważyliśmy, że kierowcy pozostałych pojazdów zdecydowanie rzadziej wymuszają na nas pierwszeństwo i zdecydowanie rzadziej zajeżdżają drogę, a takie sytuacje zdarzają się jeśli jeździmy niskim samochodem.

 

 


Sprawność w każdych warunkach

 
Nagłe oberwanie chmury i gigantyczne kałuże na miejskich ulicach, rzęsisty deszcze, nagły opad śniegu gdy jeszcze nie mamy założonych opon zimowych, porywisty wiatr i inne złe i niespodziewane warunki pogodowe nie są straszne w większym samochodzie. W razie złych warunków włączamy napęd 4×4 i dajemy sobie rade z oblodzonym wzniesieniem, dzięki prześwitowi nie utkniemy tu gdzie inni, porywy wiatru nie sprawią, że całym samochodem rzuca na autostradzie. To zalety SUV-a zarówno dla osób mieszkających w mieście, jak i często jeżdżących za miasto.

 


Możliwość ciągnięcia przyczepy

 
Macie mobilny sprzęt do piaskowania? Motocykl? Quada? Samolot? Szybowiec? Klasyczny samochód do okazjonalnych przejażdżek? Łódź? Skutery wodne? Konia? Przyczepkę Niewiadów N126? Wozicie materiały budowlane, meble albo inne duże przedmioty? Jeśli tak to korzystacie pewnie z haka holowniczego. Jazda małym samochodem ciągnącym przyczepę bywa trudna, brakuje mocy, ciężko ruszyć. Mając mocnego SUV-a z dobrym momentem obrotowym można ciągnąć przyczepę z innym samochodem i praktycznie tego nie odczuwać. Powodzenia w ciągnięciu czegokolwiek za miejskim samochodem…

 

Polecamy również: